Jak kto¶ chce..czyli konstrukcje Adama
Adam Patryka
Witam!
Mam 17 lat, mieszkam w Zabrzu. Rowerami poziomymi zacz±³em interesowaæ siê niedawno.
Praktycznie pierwszy raz tego typu rowery zobaczy³em w programie telewizyjnym "Niez³a Jazda". Strasznie mnie zaciekawi³y i zacz±³em szukaæ informacji na ten temat.
Niestety, gotowe rowery okaza³y siê byæ bardzo drogie i trudno dostêpne w Polsce, wiêc postanowi³em zbudowaæ co¶ samemu.
D³ugo szuka³em optymalnego projektu, a¿ w koñcu znalaz³em jeden, który wydawa³ siê byæ prosty, szybki i niedrogi w wykonaniu.
Przejd¼my zatem do sedna.
Konstruuj±c mój rower, wzorowa³em siê na tym poje¼dzie: http://www.geocities.com/atombikes/blaster.html . Za szczegó³owe plany budowy trzeba zap³aciæ, wiêc wykona³em dosyæ lu¼n± replikê na podstawie ogólnodostêpnych zdjêæ. W budowie pomóg³ mi tata i znajomy spawacz, pan Pawe³ Ga³±zka, którym z tego miejsca dziêkujê za w³o¿ony trud.
Za bazê pos³u¿y³ stary rower górski z hipermarketu ;). My¶lê, ¿e wszystko widaæ dok³adnie na zdjêciach. Wybra³em napêd na przednie ko³o dla uproszczenia konstrukcji. Jedyn± wad± mo¿e tu byæ fakt, ¿e przy skrêcaniu, zakrêca nam równie¿ korba, wiêc trzeba odpowiednio ustawiæ nogi. Z przodu mamy tylni trójk±t przyspawany do widelca i po³±czony ze wspornikiem kierownicy (to po³±czenie nie mo¿e byæ zrobione na sta³e, bo co jaki¶ czas trzeba jednak "zajrzeæ" do sterów), który zosta³ wyd³u¿ony, aby zwiêkszyæ przestrzeñ na nogi. Tylne ko³o zamocowane jest na widelcu przednim. Wymiary kó³ to: 24 cale z przodu i 26 cali z ty³u. Z g³ówn±, ¶rodkow± czê¶ci± ramy mia³em trochê problemów. W pierwszej wersji zastosowa³em rury ze starej ramy. Okaza³y siê one za s³abe, wiêc zast±pi³em je wygiêt± pod k±tem prostym grubsz± rur±. Siedzenie jest przyspawane na sta³e do ramy. Jest to zmodyfikowany przedni fotel z trabanta.
Opanowanie jazdy na rowerze poziomym zajê³o mi trochê czasu, ale wra¿enia s± niesamowite. Po pierwsze, komfort. Siedzenie jest bardzo wygodne - gruba g±bka na sprê¿ynach wy¶mienicie sprawdza siê na naszych dziurawych drogach. Po drugie, szybko¶æ. Aktualnie mam zamontowan± korbê z najwiêksz± zêbatk± - 42T, a i tak "pionowi rowerzy¶ci" nie mog± czasem dotrzymaæ mi tempa ;). Po trzecie, to uczucie, gdy widzi siê ludzi patrz±cych na ciebie z niedowierzaniem i zastanawiaj±cych siê: "co to jest?!, jak on tym je¼dzi?".
Je¶li chodzi o wady tego pojazdu, to mo¿e to byæ s³aba widoczno¶æ ze wzglêdu na nisko umieszczone siedzenie, ale im wiêcej je¿d¿ê, tym pewniej czujê siê na drodze. Za wadê mo¿na by te¿ uznaæ skrêcaj±c± wraz z ko³em korbê. Nie mo¿na braæ bardzo ostrych zakrêtów, ale na rowerze poziomym nie jest to raczej konieczne. Jest jeszcze trzecia niedogodno¶æ wynikaj±ca z jazdy tym pojazdem, a mianowicie poc±ce siê plecy. Byæ mo¿e w przysz³o¶ci zmieniê trochê konstrukcjê fotela, aby oparcie by³o bardziej przewiewne.
Rower nie jest jeszcze ukoñczony. Chcê go jak najdok³adniej przetestowaæ, póki pogoda jest sprzyjaj±ca,a wykoñczeniem i modyfikacjami zajmê siê w zimie. Do zrobienia zosta³o jeszcze sporo. Dok³adne oszlifowanie i pomalowanie. Uszycie pokrowca na siedzenie. Wymiana czê¶ci, przede wszystkim korby, na wiêksz±. Budowa kufra lub chocia¿ baga¿nika. Zamontowanie przedniego hamulca.
By³bym wdziêczny za wszystkie komentarze i sugestie. Z chêci± pomogê te¿ osobom chc±cym zbudowaæ podobny pojazd.
Pozdrawiam,
Adam Partyka
6-11-2006