Bodaj najważniejszą zaletą rowerów poziomych (po wygodzie oczywiście) są ich mniejsze od klasycznych rowerów opory aerodynamiczne - nie bez powodu wszystkie rekordy prędkości należą do obudowanych poziomów.
|
Rower klasyczny, "gospodarczy" |
Rower wyścigowy-szosowy, komponenty aero |
Rower poziomy, jednoślad |
Rower poziomy, jednoślad obudowany |
współczynnik |
1,1 |
0,83 |
0,77 |
0,12 |
Powierzchnia czołowa |
51,15 |
36,27 |
35,34 |
43,71 |
współczynnik Cx |
56,26 |
30,10 |
27,21 |
5,24 |
Dopiero wynik mnożenia (Cx • A) mówi coś o pojeździe. Na przykład sterowiec (lub okręt podwodny) ma niewielki Cx, ale nie da się go rozpędzić (po np. ustawieniu na szynach) do dużej prędkości dysponując mocą jednego człowieka, bo ma wielką powierzchnię czołową. Owady mają kiepski Cx, ale ponieważ ich powierzchnia czołowa jest b. mała, to latają z dużymi prędkościami.
Czas dojazdu do pracy - poziom znowu najlepszy
Społecznie akceptowalny czas dojazdu do pracy to 0,5 godz. - Rowerem klasycznym przy V średniej = 20 km/h przejedzie się w tym czasie 10 km. - Obudowanym cyklomobilem o dobrej aerodynamice (przy tym samym wysiłku) V śr. = 30 km/h, a więc w 0,5 godz. przejedzie się 15 km. Jest to dystans większy o 50%, a obszar nadający się do objęcia "roweryzacją" wokół miejsc pracy - w przypadku roweru klasycznego wyniesie 62,83 km2, a w przypadku cyklomobilu - 94,24 km2.