D³uga konstrukcja, autorstwa Bartka
Bartosz Zaborowski
Najpierw co¶ o mnie: jestem ¶wie¿o upieczonym studentem informatyki na Uniwersytecie Warszawskim (stan na X.2005), mieszkam w Warszawie a interesujê siê (oprócz rowerów) elektronik±, fotografi± i turystyk± (przede wszystkim rowerow±).
A teraz o nim:
Jest to mój pierwszy prototyp. Pomys³ i pierwsze szkice zrodzi³y siê mniej wiêcej rok temu. Jako, ¿e dzia³o siê to w klasie maturalnej, rowerek powstawa³ powoli, od czasu do czasu po¶wiêca³em mu wolne popo³udnie. Pojazd ostatecznie z³o¿y³em w pierwszy weekend po maturze, a pierwsza jazda oby³a siê 25.V.2005r. Do dzisiaj przebieg wynosi ok. 5000km.
Jest to kostrukcja typu LWB USS, na ko³ach 20" i 28". Skrêt widelca odbywa siê za pomoc± systemu linek i ³añcuchów (zajmuje ma³o miejsca i jednocze¶nie nie przeszkadza korbom, jak klasyczny dr±¿ek). Rowerek posiada pe³n± "amortyzacjê" - przód - amorek od rowerka dziecinnego, sprawdza siê na wiêkszych dziórach i krawê¿nikach, a ty³ na prostym wahaczu ze standardow± sprê¿yn± umieszczon± pionowo przed ko³em, jak w motocyklu. Rama jest stalowa, ze stali budowlanej (By³a to pierwsza konstrukcja przeze mnie zespawana, st±d du¿y margines bezpieczeñstwa. Ale i tak nie uda³o siê unikn±æ b³êdów spawalniczych, np. zle zespawany blok linki sterowej). Fotelik pochodzi z Kalisza. Hamulce z przodu i z ty³u V-breaki. Zatrzymuj± rower w miejscu (skuteczno¶æ porównywalna z samochodowymi tarczami).
Dane techniczne:
d³ugo¶æ 2530 mm, szeroko¶æ 560 mm, wysoko¶æ ca³k. (rozprostowany amortyzator) 960 mm, wysoko¶æ fotelika 460 mm, k±t oparcia (od linii support-biodra) ~30st., wysokosc supportu 390 mm, rozstaw osi 1940 mm, skok kó³ (p/t) 35/75 mm, k±t pochylenia g³ówki ramy 69st, waga (na "sucho") 22kg.
Ciekawe (moim zdaniem) rozwi±zania:
1. System sterowy. Rozwiazanie bardzo wygodne w d³ugim rowerze (ko³o korb nie pa³êta siê dr±¿ek kierowniczy) i jednocze¶nie (wzglêdnie) nietrudne do wykonania. Wbrew obawom (moim i innych, którzy próbowali) patent spisuje siê dobrze - jedynie od czasu do czasu (czytaj od du¿ego krawê¿nika do du¿ego krawê¿nika) trzeba regulowaæ luzy. Mam tylko dwie uwagi: koñcówki linek musz± byæ porz±dnie zaci¶niête (najlepiej w profesjonalnym warsztacie) a pancerze (je¶li konieczne) powinny byæ teflonowane (moje nie s± i po pó³ roku widaæ zu¿ycie linki - pewnie za kolejne pó³ trzeba j± bêdzie zmieniæ).
2. Baga¿nik. Prócz tego, ¿e w moim rowerku jest pancerny (profile 16x16x1.6mm) jest tak wykonany, aby mo¿na by³o postawiæ na nim i na tylnym kole rower w pozycji pionowej. Bardzo u¿yteczne w bloku mieszkalnym. I jeszcze trochê filozofii: nie wiem dlaczego, ale s³ysza³em od wielu ludzi na poziomie, ¿e niemo¿liwym jest wo¿enie pasa¿era na baga¿niku. Bzdura! Ja¶li baga¿nik wytrzyma (w fullu tak¿e damperek) jest to jak najbardziej mo¿liwe i przyjemne (pasa¿er nie tr±ca nogami korb, a pojazd wci±¿ jedzie szybciej ni¿ klasyczny rower - ja próbowa³em 35km/h).
3. Wyposa¿enie nietypowe-ponadstandardowe. - o¶wietlenie i elektryczno¶æ: w rowerku zamontowa³em w³asnej konstrukcji lampê 48-diodow± zasilan± z 12V/7Ah akumulatora ¿elowego. Wa¿y to-to 2.6 kg, ale dopiero taka lampa (6W w diodach) zapewnia komfort jazdy noc± (nawet 30km/h po ciemnym lesie, a na szosie kierowcy gasz± d³ugie ¶wiat³a jak tylko pojawi± siê na horyzoncie). Dodatkowo: tryb oszczêdny ci±g³y, migaj±cy (do miasta) i tylne ¶wiate³ko 6-diodowe migaj±ce. Do akumulatora mo¿na tak¿e pod³±czyæ sprzêt graj±cy: wmacniaczyk 2x5W + kolumienki z szerokopasmowymi g³o¶nikami 4W. Bardzo u¿yteczne na wycieczkach i w kilkuosobowej je¼dzie noc±. - sakwy: do nietypowego baga¿nika i nietypowych wymagañ uszy³em nietypowe sakwy z nietypowego materia³u - plandeki od TIR-a. Nie do zdarcia, tylko trochê wa¿± (w sumie 1.5kg) A przy tym wygl±daj± w miare estetycznie, s± prawie:) wodoszczelne, trójdzielne z mo¿liwo¶ci± za³o¿enia dowolnej konfiguracji (nawet sama góra), pozwalaj± siê zapakowaæ na 2-3 tygodniow± podró¿ i ZNACZNIE POLEPSZAJ¡ WIDOCZNO¦Æ roweru (jeskrawy kolor + du¿e odblaski).
Co bym zmieni³?
Rowerek jest za szeroki - kierownicê mo¿naby skróciæ o jakie¶ 6-8 cm, nie wp³ynê³o by to nieko¿ystnie na komfort jazdy, a uprzyjemni³o ko¿ystanie z roweru (np w korkach). Poza tym pozycja rowerzysty jest za ma³o le¿±ca - support powinien znajdowaæ siê wy¿ej (~wysoko¶æ fotelika lub nawet 2-3 cm powy¿ej), a fotelik nale¿y bardziej pochyliæ (zmniejszyæ k±t support-biodra-plecy do ok. 25st). Sterowanie - tu tylko pancerzyki na wyk³adane teflonem. No i materia³ na ramê - stal jest za ciê¿ka, ¿eby budowaæ z niej d³ugie rowery. Próbujê siê rozgl±daæ za Al albo laminatem (ale to z kolei kosztuje). Oczywi¶cie ka¿da standardowa czê¶æ im lepsza tym... lepiej i l¿ej, ale rama z baga¿nikiem wa¿y u mnie 8kg (z Al mog³aby wa¿yæ ok. 3.5kg).
Na koniec:
Serdeczne dziêki Bartkowi Nasierowskiemu za kilka cennych rad, dziêki którym nie spotka³o mnie wiele problemów. Je¶li kto¶ ma jakie¶ pytania dot. konstrukcji lub wyposa¿enia to zapraszam do pisania.
Bartosz Zaborowski
11-11-2005