Share on Facebook

Jestem absolwentem Politechniki Warszawskiej, wydzia³ Mechatroniki, mam 30 lat (stan na rok 2004 :-) ), mieszkam z ¿on± w Piasecznie.

Budujê rowery poziome od 1993 roku: wtedy z przerobionego, czerwonego Jubilata powsta³ CudakP1. By³ nawet w 1994 wystawiany w Muzeum Techniki w Warszawie.

Potem powstawa³y kolejne prototypy (wszystkie ju¿ aluminiowe z PA38, z krótkim rozstawem osi), teraz je¿d¿ê 5 prototypem. Zosta³ objechany, obje¿d¿ony (?), bo raczej nie oblatany :-): 18 sierpnia 2001.

Jest to rower dwuko³owy, z przednim ko³em o ¶rednicy 20" a tylnym 28", z krótkim rozstawem osi czyli SWB, kierownic± pod-siod³ow±, tzw. USS (skrêt widelca dr±¿kiem kierowniczym, po lewej stronie ramy) i pe³n± amortyzacj± (przód tradycyjnie na centralnej sprê¿ynie w g³ówce ramy - co¶ w stylu zawieszenia Cannondale'a a ty³ na prostym wahaczu w uk³adzie jedno-zawiasowym), fotel z laminatu PS (od Marka Utkina).

Napêdzane jest tylne ko³o przy pomocy d³ugiego ³añcucha prowadzonego w rurkach (to s± rurki do kabli kupione w supermarkecie).

 

Od czasu uruchomienia Nr5, przejecha³em nim ju¿ prawie 7000km (ale trochê sta³ z powodów technicznych) i zainstalowa³em ju¿ 3 ServicePack'i. Pierwszy polega³ na wymianie przedniego widelca (z modelu od Wigry na widelec holenderskiej firmy Optima), przedniego ko³a (z Wigry na normalne, z piast± Deore, sto¿kow± obrêcz± i w±sk±, wysokoci¶nieniow± opon±) i dr±¿ka kierowniczego (z badziewnego z p³askownika i tulejek na porz±dny z prêta i przegubów kulistych). 

 

Drugi ServicePack to nowe tylne zawieszenie: du¿o sztywniejszy wahacz z porz±dnym amortyzatorem i grub±, dr±¿on± osi± obrotu na porz±dnych panewkach ¶lizgowych oraz nowa sk³adna kierownica (mogê odkrêciæ r±czki z manetkami i wtedy kierownica ma szeroko¶æ fotela). SP3 za¶, to nowa sztyca widelca oraz robione do niej nowe panewki sterów, z mniejszymi luzami a tak¿e nowy, l¿ejszy i mocniejszy baga¿nik.

Dane techniczne Nr5 SP3: D³ugo¶æ ca³kowita: ~1750mm, szeroko¶æ 550mm (330mm po z³o¿eniu r±czek kierownicy, czyli szeroko¶æ fotela). wysoko¶æ ca³kowita ~1000mm, wysoko¶æ fotela ~550mm, , k±t oparcia: ~45O,. wysoko¶æ suportu nad ziemi±: 680mm, rozstaw osi ~1000mm. Tylne ko³o 28", skok tylnego ko³a: ~50mm. przednie ko³o: 20", k±t pochylenia g³ówki ramy: ~69O, skok przedniego ko³a ~30mm. Odleg³o¶æ osi suportu do czubka fotela: 660mm (bo korba ma 170mm a moja d³ugo¶æ nogi ~800mm). Waga: prawie 17.5kg.


Poza tym Cudak P6, czyli kolejny mój prototyp te¿ ju¿ je¼dzi. Poród by³ d³ugi i do¶æ skomplikowany oraz strasznie kosztowny, ale siê uda³o. Maleñstwo wa¿y 16kg, mierzy ~1590mm d³ugo¶ci, ~1100mm wysoko¶ci (zale¿y jeszcze jak ustawiona jest kierownica), i 600mm szeroko¶ci (fotel 290mm). Postawione jest na 20" kole z przodu i 26" kole z ty³u, rozstawionych o ~890mm, w uk³adzie SWB ASS i do tego jest w pe³ni amortyzowany. Kierownica jest odk³adana do wysiadania oraz ma regulacjê wysoko¶ci i d³ugo¶ci. Na zdjêciach, widzicie go jeszcze na po¿yczonym tylnym kole, ale ju¿ teraz ma w³asne i ma baga¿nik. Obok jest kilka zdjêæ z budowy i samego rowerka. Rower spodoba³ siê Dorocie (znaczy mojej ¿onie) i je¼dzi na nim chêtnie, czyli przyby³a do naszego grona jeszcze jedna pozioma rowerzystka. Wiosn± i latem odbywamy wycieczki po okolicy. Chêtnie wybierzemy siê te¿ na zloty, zjazdy i inne wycieczki wakacyjne.

Plany (znaczy to co jest w trakcie projektowania od ilu¶ tam ju¿ miesiêcy i ci±gle nie wiadomo co z tego wyro¶nie i kiedy): Projektujê nastêpcê Nr5 (i P6 zarazem): SWB, do wyboru ASS (z odk³adan± kierownic±) lub USS (po¶rednio, dr±¿kiem kierowniczym), z przednim ko³em 20" na widelcu typu Lefty i amortyzacji HeadSock, z ty³u 26", wahacz jedno-zawiasowy z centralnym amortyzatorem (taki sobie motocyklopodobny). Rama bêdzie mia³a mo¿liwo¶æ wyd³u¿ania siê (suport z przednim ko³em bêdzie siê odsuwa³ od fotela i tylnego ko³a) o jakie¶ 250~300mm, aby lepiej dostosowaæ siê do wzrostu rowerzysty.

 

 

 

 

 

 


Projektujê te¿ aluminiowy LowRacer z przednim napêdem (co¶ ZOX'o- podobne) na ko³ach 20", z fotelem na wysoko¶ci ~230mm i pochyleniem oparcia 25O. Nie wiem kiedy powstanie, bo ¿ona powiedzia³a, ¿e mnie na czym¶ takim nie wypu¶ci na ulicê. Spostrze¿enia: Do d³ugich podjazdów, na poziomie potrzeba koniecznie trzybiegowej korby (mo¿e byæ szosowa, bo potem trzeba zjechaæ i nie zapeda³owaæ siê na ¶mieræ) i wielotrybu od roweru górskiego (najlepsza kombinacja). Choæ teraz mam dwubiegow± (Shimano 105, 52-42') to jak kiedy¶ mieszka³em w Grenoble we Francji, to u¿ywa³em trzybiegowej korby Shimano Tiagra (52-42-30) i z tylu (8 x 11-34). Wje¿d¿a siê wtedy 6-8km/h, ale nawet na ¶ciany. Warto te¿ rowerek odchudziæ jak najbardziej.

Hamulce rolkowe to spowalniacze a nie hamulce, ale nie potrzeba kombinowaæ z piwotami potrzebnymi do mocowania V-brake'ów. S± te¿ lepsze od hamulców typu szosowego.

Nastêpne rowery tego typu bêd± mia³y z ty³u ko³o 26" a nie 28" bo du¿e ko³o wyd³u¿a drastycznie wahacz, który przestaje byæ sztywny. Poza tym zwiêksza masê, ale to drobiazg w tym wszystkim.

Bartosz J. Nasierowski 25-04-2004 

 

 

Bartosz J. Nasierowski

25-04-2004

 

 

 

 

 

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com