Ocena użytkowników:  / 3
SłabyŚwietny 
Share on Facebook
 

 

Od maszyny biegowej do cyklomobilu (20)

CYKLOMOBIL

?WIATA MODYCH?

 Pojazdw tych w latach 1987-1990 powstao ponad 150 (cz udokumentowana, o reszcie wiem z listw i informacji widzw), niektre jed po dzi dzie, inne zdemontowano lub ich waciciele stracili ch i/lub moliwoci zajmowania si nietypowymi wehikuami... (M.U.)

 

Pojazd ten zaprojektowaem z myl o majsterkowiczach, dysponujcych dosy ograniczonymi moliwociami warsztatowymi i materiaowymi, co daje szans wykonania go w warsztacie przy Domu Kultury , w szkolnej pracowni robt rcznych, jak rwnie w garau czy nawet piwnicy, jeli posiadamy odpowiednie narzdzia. Niezbdne s: pia do metalu, wiertarka, imado, komplet pilnikw do metalu, narzdzia do roweru, motek, obcgi, oraz dostp do tokarni i spawarki.

 

Wikszo z Was, zobaczywszy te plany, spyta na pewno: ? co skrca w tym pojedzie ? przd, czy ty? Odpowied nie jest zbyt prosta, poniewa, dziki odpowiedniemu nachyleniu kolumny sterowania skrt tylnego mostu wymusza pochylenie przodu w stron, w ktr pojazd skrca, przez co w rzeczywistoci kierunek jazdy nadaje jednoczenie przd i ty. Ukad poziomy roweru, jak moglicie przeczyta w poprzednich odcinkach ("M" nr 81, 83, 85, 88, 91, 94, 99, 100, 103, 105/106, 108, 112, 114 ,115,117,118, 122, 128 i 129) jest lepszy aerodynamicznie, co umoliwia rozwijanie sporych prdkoci, trzy koa za gwarantuj stabilno.

 

POTRZEBNE CZʦCI I MATERIAY

 Dopisane w 2002 r.: plany powstay w roku 1986, kiedy na rynku nie byo wikszoci czci dostpnych obecnie, poza tym byy przeznaczone dla modych i bardzo modych, take nie-rowerzystw, std wyjanienia spraw oczywistych. Tekst w miar monoci uaktualniam, starajc si nie zmieni zbytnio jego charakteru. (M.U.)

Koa:

 3 sztuki: 20" x 1,75" (?skadakowe?), z ogumieniem (raczej na 1,75", ni 2,125"). Dwa tylne powinny by zaplecione na piast torpedo (ewentualnie piast jednostronn od wzka inwalidzkiego, moe by z hamulcem bbnowym ), trzecie za ? wedle uznania: z piast do wielotrybu, piast wielobiegow, lub (gdy nie ma nic lepszego) z torpedo. Ze wzgldu na wytrzymao na wyboczenia wskazane jest zastosowanie obrczy na co najmniej 36 szprych . Mona (szczeglnie osoby wysokie) zastosowa koa 24", co zmniejszy opr toczny .

Hamulce ? warianty do wyboru:

? Dwa hamulce rczne na przednie koo, jeli zastosowano wielotryb z przerzutk lub wolnobieg;

? Dwa hamulce rczne na tylne koa (szczkowe ? mocowane na wysignikach baganika, lub bbnowe w piastach) i przedni hamulec rczny (ew. bbnowy lub torpedo). Szczki hamulcw odpowiedniej szerokoci ? od BMXa lub typu skadakowego. Mocowanie V-brake?w lub hamulcw cantilever wymaga nieco inwencji ? zarwno przylutowanie bolcw, jak i to, eby linka nie wchodzia w kontakt z nogami.

? Hamulec bbnowy lub torpedo w kole napdzanym i dodatkowy hamulec rczny na przednie koo;

System napdowy:

Klasyczny ? korby z koem acuchowym (do acucha wycigowego zby musz by ciesze!), odpowiedni rodek suportowy, acuch, przerzutka z wielotrybem , peday.

System sterowania: Komplet misek oyskowych kierownicy, widelec (z trzonem pasujcym do szyjki ramy, ktr dysponujemy) moe mie odamane, czy te zgite ramiona ? naley je odci i zostawi sam rur z gwintem, "pudeko" za, w ktre wchodz ramiona widelca naley opiowa/obtoczy a do ww. rury. Widelce typu unicrown (z ramionami przyspawanymi do trzonu) naley odpowiednio dopiowa. Wspornik kierownicy ("fajka"), ze rub i "babk", moe mie uszkodzon obejm, ktra normalnie mocuje kierownic ? i tak zostanie to odpiowane (rys. 10, 11, 12).

Botniki:

Nie zostay umieszczone na rysunku ze wzgldu na czytelno, ale konieczny jest chocia jeden, na przednie koo, aby nie by oblewanym wod z piaskiem.

Reszta konstrukcji:

Rurki cienkocienne stalowe o ciance 1,2 mm, mog by ze zomowych rowerw. Rury gwne ramy ? 28-32 i ? 25-28. Tylne zawieszenie i baganik ? ? 22 i ? 16. Dugoci rurek ? 55 do 70 cm. Tyln cz ramy gwnej mona wykona w oparciu o gotowy element ze zniszczonej damki ? szyjk ramy wraz z rurami gwnymi, ktre naley podgi tak, aby byy rwnolege. Rwnie suport wraz z widekami i hakami do zamocowania koa napdowego moe by wzity ze zdezelowanego roweru (np. skadaka, jeli si stosuje koa 20").

Fotel (rys. 2) mona zrobi nacigajc brezent na ramie wykonanej z rurek ze starego ka polowego, rurek stalowych, lub te oplatajc ram tamami tapicerskimi. Dla zaawansowanych: ? wylaminowa z ywicy syntetycznej z mat szklan, na gipsowej, glinianej, czy te innej formie.

   Proponuj rwnie, jako wersj rozwojow, wyposay pojazd w owiewk i nylonowy, dakronowy lub ortalionowy fartuch-oson , zmniejszajcy opr powietrza i chronicy przed z pogod (UWAGA!: musi mie on otwory na rce, aby sygnalizowa skrt!).

   Zaawansowani modelarze, szkutnicy, czy te osoby majce pewn praktyk w laminowaniu mog zbudowa sobie obudow aerodynamiczn z laminatu, czy innego tworzywa ? pozostawiam to Waszej inwencji. Materiay pogldowe na ten temat ukazay si w "M", "Modym Techniku" ? 3. 5, 9 i 10/86, "Problemach" 5/86, "Na Przeaj" 43/86 i uka si w "Modym Techniku" 1/87 .

  Jeli chodzi o bezpieczestwo, to bardzo wskazane jest zastosowanie chorgiewki, umieszczonej na sprystym, lecz dosy sztywnym maszcie ? w sklepach rowerowych i supermarketach s dostpne antenki z chorgiewk w barwach fluorescencyjnych, ewentualnie mona wykorzysta stary spinning lub anten samochodow typu "safari". Jeden koniec mocujemy do roweru, drugi za, wystajcy do wysokoci ok. 180 cm bdzie suy do zamocowania na nim jaskrawej ? pomaraczowej, czerwonej lub tej chorgiewki z nylonu lub folii, aby zwikszy zauwaalno niskiego pojazdu przez kierowcw, szczeglnie samochodw ciarowych.

Uwaga 1: pojazd o wymiarach przedstawionych na rysunku przeznaczony jest dla osb o wzrocie powyej 170 cm. Osoby nisze powinny zastosowa krtsze rury biegnce od szyjki steru do przedniego koa (rys. 9).

Uwaga 2: w celu zmniejszenia oporu tocznego naley pompowa opony do moliwie wysokiego cinienia.

Uwaga 3 : wzr zgoszony w Urzdzie Patentowym PRL! Zezwala si na wykonanie wycznie do uytku wasnego. Osoby i instytucje zamierzajce wykonywa takie pojazdy dla celw zarobkowych (produkcja), proszone s o skontaktowanie si z autorem za porednictwem redakcji.

OBJANIENIA DO RYSUNKW

 W rzutach zostay pominite niektre fragmenty, aby mona byo zobaczy, jak wyglda konstrukcja pod nimi:

? W widoku z gry po prawej stronie roweru nie zosta narysowany fotel i jedna z rurek nad przednim koem.

? W widoku z tyu z lewej strony nie wida konstrukcji mechanizmu sterujcego, z prawej strony ? konstrukcji tylnego mostu i nie jest widoczna rwnie przednia cz roweru. ? Lini przerywan zaznaczony zosta baganik do przewozu nawet i wikszych adunkw, bdcy jednoczenie wspornikiem tylnych hamulcw szczkowych.

1/ Dwignia sterowania:

A/ ? Dwignia hamulca. B/ ? manetka przerzutki. C/ ? pytka przyspawana do konstrukcji ramy. D/ ? rurka popychacza sterowania. Rurka ? stalowa ? 22x1,2 lub dural PA-6 ? 22x2,5. Obecnie nie trzeba wykonywa pracowicie gniazd pod ruby czce dwignie sterujce z popychaczami, gdy istniej gotowe przeguby kulowe .

2/ Fotel:

A/ i B/ ? Sposoby zamocowania brezentu na ramie. C/ ? ruba mocujca, D/ ? waek z gumy, zapobiegajcy przesuwaniu si fotela i zgnieceniu kocw obejmy ramy rub (blacha gr. 4 mm), E/ ? nakrtka i podkadka.

3/ Zamocowanie pyty, do ktrej przykrcone bdzie tylne koo: (blacha gr 4-5 mm). Linie przerywane oznaczaj rur konstrukcji baganika.

4/ Piasta koa tylnego, jej zamocowanie: piasta torpedo, pozbawiona bbna hamujcego i elementw sprzga rolkowego. Duy konus A/ opiera si o pytk B/ zamocowan do konstrukcji tylnego mostu (patrz 3). Zakontrowa drug nakrtk!

5/ Zamocowanie haka przedniego koa ? przy rurach dugich A/ i przy posiadanych rurach krtkich B/. Linia przerywana oznacza, jak moe i rurka wideek w przypadku zastosowania elementw typowego roweru, np. skadaka (suport z tylnymi widekami).

6/ czenie rur ramy ? przejcie od pojedynczej do podwjnej.

7/ Mechanizm orczykowy do podziau si pomidzy oba tylne hamulce, sterowane jedn link (rodkow). Ten system umoliwia rwnoczenie zahamowanie obydwoma tylnymi koami, poniewa siy ciskajce na obu hamulcach wyrwnuj si. Mona zastosowa rwnie rolk (bloczek), cignit przez link dwigni hamulca.

8/ Zamocowanie grnych rur ramy do suportu (typowego, np. od skadaka, z widekami).

9/ Usztywnienie rur od przedniej czci roweru "damki" za pomoc pasa blachy stalowej (gr. 1,2 ? 2 mm) z otworami (szukaj w zomie).

10/ Kolumna sterowania: A/ ? ruba blokujca wspornik kierownicy (wzity ze zwykego roweru), B/ specjalnie wykonana wkadka do obcitego wspornika kierownicy, na ktr naoona jest pytka C/. D/ ? pytka zespawana z grn rur tylnego mostu. E/ ? mufa (rurka o ciance 2 mm) naoona i poczona spawem z szyjk od widelca roweru (patrz punkt "system sterowania")?F/.

11/ A, B, C ? patrz 10 A, B, C.

12/ A, B ? patrz 10 E, F.

S/ ? suwak do rozpinania osony.

Pojazd ten moe porusza si po drogach publicznych i by traktowany jako rower, jeli spenia nastpujce warunki : ? ma co najmniej jeden sprawnie dziaajcy hamulec ? wiato biae z przodu i czerwone z tyu ? czerwone wiato odblaskowe z tyu ? boczne wiata odblaskowe na szprychach ? sygna dwikowy (dzwonek, trbk rowerow) ? lusterko wsteczne (obowizywao od 1 stycznia 1987) ? prowadzcy go powinien posiada dokument, dopuszczajcy do uczestnictwa w ruchu drogowym (kart rowerow), o ile nie ukoczy 18 roku ycia.

MAREK UTKIN

Plany moesz rwnie pobra spakowane w formie zip.Pobierz plany

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com