Share on Facebook

Patataj, patataj, patataj.

Robert Fietkiewicz

Witam wszystkich rowerzystów na "poziomie" !!!

Nazywam siê Robert Fietkiewicz i chcia³em podzieliæ siê z wami moim wykonaniem roweru poziomego ASS CLWB. Na mojej pierwszej Warszawskiej Masie Krytycznej 29-XII- 2006 (www.masa.waw.pl) spotka³em siê pierwszy raz z rowerem poziomym spodoba³o mi siê i postanowi³em skonstruowaæ swój w³asny. Po prostu siê tym, zarazi³em.

Pomys³ na wygl±d roweru przyszed³ gdzie¶ na prze³omie marca i kwietnia 2007 roku, a jako datê ukoñczenia przyj±³em 27 sierpnia 2007 roku.

Zabra³em siê wiêc do roboty. Wiedzia³em ¿e trzeba zacz±æ od zebrania materia³ów na ramê, a nastêpnie zespawania ich ze sob±, a z reszt± ju¿ jako¶ pójdzie. Zacz±³em wiêc chodziæ po pobliskich sk³adowiskach z³omu w celu szukania elementów konstrukcyjnych roweru. Nie mo¿na zapomnieæ tu o rowerze mojego brata z komunii który odegra³ kluczow± rolê w powstawaniu mojego roweru poziomego. Po zespawaniu ramy posz³o ³atwiej ni¿ siê spodziewa³em w kilka dni zrobi³em ca³± resztê. Fotelik zosta³ wyciêty ze sklejki (chodz± plotki po mojej okolicy ¿e to deskorolka J) nastêpnie obklejony g±bk± ze starego tapczanu i obci±gniêty skór± ze starego p³aszcza mamy.

Kierownice wygi±³em z jakiej¶ rury znalezionej na podwórku u dziadka (wygina³em j± na s³upie elektrycznym). Ko³o przednie jest ze z³omu wraz z widelcem oraz sztyc± do kierownicy. Od komunijnego brata roweru pochodzi tylny trójk±t, tylne ko³o, peda³y wraz z suportem, b³otniki (przód i ty³), baga¿nik, manetki do hamulców. Oczywi¶cie nie obesz³o siê bez wydatków. Specjalnie na zamówienie by³y wykonywane rolki do prowadzenia ³añcucha (pocz±tkowo by³y drewniane). Nowe ³añcuchy, hamulce, stopka (nó¿ka), odblaski i lampki oraz inne drobne wydatki. Rower robi³em bez dok³adnego projektu. Wszystko powstawa³o g³ównie mojej g³owie. Potem to co narodzi³o siê w wyobra¼ni- materializowa³em. Rysunków nie mia³em prawie w ogóle oprócz kilku drobnych szkiców ogólnego wygl±du. Jako projekty s³u¿y³y gotowe rowery z internetu, oraz konstruktorów spotkanych na Warszawskiej Masie Krytycznej. Nierzadko konstruowa³em go metod± "prób i b³êdów". Ochrzci³em go "Zielony Konik" gdy¿ takiego koloru jest jego rama.

Rower wyszed³ taki jaki chcia³em :)

zemWymiary "Zielonego Konika"

D³ugo¶æ- 244 cm

D³ugo¶æ bazy- 180 cm

Szeroko¶æ- 82 cm

Wysoko¶æ- 114 cm

Wysoko¶æ fotelika nad ziemi±- 40 cm

Wysoko¶æ suportu nad ziemi±- 56 cm

D³ugo¶æ suportu- 54 cm

Waga- 28 kg

Ko³a- 24" ty³, 20" przód

K±t g³ówki- 70'

K±t fotelika- 120'

D³ugo¶æ ³añcucha- 340 cm

 

Pozdrawiam wszystkich poziomkowców,

10-11-2007


Witam po prawie rocznej przerwie.

Mam zaszczyt zaprezentowac poprawion± i ulepszon± wersjê "Zielonego Konika". Po 5 miesi±cach u¿ytkowania "Zielonego Konika" doszed³em do wniosku, ¿e trzeba go przerobic. Po przemy¶leniach za i przeciw postanowi³em, ¿e bêdzie to SWB ASS. Przez zimê próbowa³em zmieniac uk³ad kierowniczy lecz wszystkie próby koñczy³y siê pora¿k±. W koñcu przysz³a wiosna i zaraz potem lato czyli czas na prace przy rowerku. I tak oto powsta³a zmieniona wersja "Zielonego Konika" przemianowanego potem na "Z³oty Rumak"

Powody dla których postanowi³em przerobic go na SWB ASS:

1) Podkowiasta kierownica by³a niepraktyczna gdy¿ mia³em bardzo ma³y zasiêg r±k przy skrêcaniu. Osadzona na wysokiej sztycy by³a du¿± d¼wigni± dla niej przez co mog³a siê z³amac.

2) Tak d³ugi rower potrzebuje du¿o miejsca na skrêcanie (du¿y promieñ skrêtu) niemo¿liwe skrêcanie w ma³e uliczki. Sw± wielko¶ci± by³ bardzo nieporêczny. Kiepsko siê prowadzi³o. Utrudnione, wrêcz niemo¿liwe, przewo¿enie go w poci±gach. Prowadzenie go obok siebie te¿ sprawia³o trudno¶c.

3) Rower by³ za ciê¿ki, bardzo utrudnione wnoszenie go po jakichkolwiek schodach i podniesienie chod¼my tylko po to by co¶ przy nim naprawic.

4) Fotelik, mimo ¿e by³ miêkki to jednak nie by³ przystosowany do tego by byæ na nim w pozycji pó³le¿±cej. Nie mia³em podparcia pod ca³e plecy, co niekorzystnie wp³ywa³o na mój krêgos³up i na efektywno¶c jazdy, poza tym by³ ciê¿ki.

Po przeróbce uda³o mi siê zniwelowac niemal¿e ca³kowicie wy¿ej wymienione wady z czego jestem zadowolony. Prowadzi siê go znacznie lepiej, mam wiêksz± kontrolê nad kierownic±. Na zakupionym foteliku u pana Jarka Snocha jazda na nim jest znacznie przyjemniejsza, wygodniejsza i efektywniejsza. Mniejszy promieñ skrêtu pozwala mi wje¿d¿aæ w mniejsze uliczki. Rower jest bardziej zwrotny i du¿o bardziej nadaje siê na jazdê po mie¶cie ni¿ jego poprzednia wersja.

Data ukoñczenia roweru 14 wrzesieñ 2008.

Co bym zmieni³ w "¯ó³tym Rumaku" gdybym robi³ drugi rower poziomy SWB ASS? Mniej pochylona kierownica sprawi, ¿e bêdzie jeszcze mniejszy promieñ skrêtu. Wiêksze ko³o z ty³u 26 cali. Opuszczony wysiêgnik z suportem aby szybciej mo¿na by³o postawic nogi na ziemi. A na pewno chcê, aby by³ amortyzowany.

Ale to i tak niewiele w stosunku do tego co poprawi³em.

zemWymiary "¯ó³tego Rumaka"

D³ugo¶æ- 210 cm

D³ugo¶æ bazy- 117 cm

Szeroko¶æ- 56 cm

Wysoko¶æ- 104 cm

Wysoko¶æ fotelika nad ziemi±- 51cm

Wysoko¶æ suportu nad ziemi±- 81cm

D³ugo¶æ suportu- 81 cm

Waga- 21 kg

K±t g³ówki- 20'

K±t fotelika- 130'

Promieñ skrêtu- 130 cm

Teraz rzeczywi¶cie czujê, ¿e jadê na poziomie :)

Robert Fietkiewicz

24-09-2008

 

Zobacz tak¿e artyku³ "¯ó³ty Rumak po liftingu"

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com