Rowery tego typu wystêpuj± pod has³em Crank Forward lub semirecumbent, czyli prawie poziomy.
Adam Bry³a
Ka¿da konstrukcja niezale¿nie od przeznaczenia ma zarówno swoje zalety jak i wady; dotyczy to równie¿ rowerów. Celem, jaki sobie za³o¿y³em, by³a konstrukcja pojazdu, którego najistotniejsz± zalet± mia³ byæ komfort jazd; roweru przeznaczonego do jazdy miejskiej oraz po le¶nych ¶cie¿kach i trasach rowerowych z uwzglêdnieniem d³ugich tras.
Po jazdach w sezonie letnio-jesiennym pragnê przedstawiæ swoje, oraz moich znajomych, wra¿enia z jazdy na tego typu rowerze:
Zalety:
-
- P ozycja jazdy odci±¿a rêce, jednocze¶nie pozwala na swobodne podziwianie tego, co zostawiamy za sob± w czasie jazdy bez ci±g³ego podnoszenia g³owy, co zazwyczaj koñczy siê bólem karku.
- W czasie jazdy plecy s± wyprostowane, odci±¿amy krêgos³up.
- Zmniejszony zostaje opór powietrza, dodatkowo redukowany przez owiewkê.
- Eliminacja konieczno¶ci zsiadania z roweru podczas wymuszonych postojów; sygnalizacja ¶wietlna, skrzy¿owania itp. Idealne w czasie jazdy po mie¶cie!!
- Mo¿liwo¶æ asekuracji nogami, szczególnie przydatne podczas jazd po piaszczystym i ¶liskim terenie.
- D³ugo¶æ roweru pozwala na zachowanie, a wrêcz zwiêkszenie zwrotno¶ci w stosunku do standardowego roweru. Ju¿ po chwili treningu mo¿na wykonaæ kó³ko o ¶rednicy trzech metrów.
- Rower posiada trzy hamulce: dwa rêczne- tylny i przedni oraz w pia¶cie tylnego ko³a. Efektywno¶æ hamowania, szczególnie tylniego ko³a, jest imponuj±ca (ni¿szy ¶rodek ciê¿ko¶ci oraz doci±¿enie tylnego ko³a) a przy ostrym hamowaniu przodem nie musimy siê obawiaæ o "wywiniêcie koz³a" przez kierownicê.
- Jazda z wiêkszymi prêdko¶ciami, szczególnie z góry to sama przyjemno¶æ rower "k³adzie siê na zakrêtach" jak rasowa wy¶cigówka.
- £atwo¶æ zmiany wysoko¶ci siedzenia, bez ¿adnych narzêdzi i bez "celowania" do osi ramy.
- Pomimo ¿e siedzimy ni¿ej, jeste¶my dobrze widoczni przez kierowców, co jest szczególnie istotne w je¼dzie miejskiej.
Zwiêkszone bezpieczeñstwo to; specjalne niebieskie diody umieszczone w dolnej czê¶ci owiewki, oraz wyra¼ne tylne o¶wietlenie, w³±czane samoczynnie, niezale¿nie od pory dnia podczas jazdy (po zatrzymaniu ¶wiec± jeszcze przez cztery minuty) czyni± rowerzystê bezpieczniejszym. Przy okazji apel!! Nie oszczêdzajmy na bateriach, leczenie jest nie tylko dro¿sze, ale jeszcze bolesne.
Tyle o zaletach.
Wad± tego typu rozwi±zania jest pokonywanie ostrych wzniesieñ. Chc±c eksploatowaæ rower w terenie górzystym nale¿a³oby zastosowaæ przerzutki o wiêkszej ilo¶ci biegów. Ja zastosowa³em trzybiegow± przerzutkê w tylniej pia¶cie, która jest wystarczaj±ca na jazdê po niewielkich wzniesieniach typowych dla terenów Polski ¶rodkowej.
Równie¿ ze wzglêdu na wiêkszy nacisk na tylne ko³o jazda po bardzo miêkkich i sypkich pod³o¿ach jest utrudniona. Utrudnieniem, natury konstrukcyjnej jest wykonanie siode³ka, które ze wzglêdu na znaczne jego obci±¿enie powinno byæ dobrze wyprofilowane i amortyzowane. Niestety nie mo¿na takiego kupiæ.
Reasumuj±c, ten typ roweru znakomicie sprawdza siê w jazdach miejskich oraz rekreacyjnych szczególnie w czasie d³ugich wypadów za miasto. Jego konstrukcja stanowi KOMPROMIS pomiêdzy zwolennikami "poziomów i pionów".
Wszystkich zainteresowanych zapraszam do wymiany pogl±dów, istnieje mo¿liwo¶æ wykonania takich konstrukcji w ca³o¶ci, b±d¼ w wersji do sk³adania.
Adam Bry³a
07-02-2005