Konstrukcje Mariusza s± uje¿d¿ane przez wielu poziomkowiczów. Oto kilka z nich.
Mariusz £uczak
Parê s³ów o mnie i moich rowerach. Mam 34 lata, z wykszta³cenia jestem elektromechanikiem, a pracujê w fabryce chusteczek higienicznych. Pasja rowerowa wyros³a u mnie na gruncie artyku³ów M. Utkina.
Na pocz±tku mojej pasji pope³ni³em kilka rowerów stalowych z rurek ró¿nego pochodzenia ³±czonych ró¿nymi metodami. By³y to jedno¶lady ze sterowaniem bezpo¶rednim LWB. Ko³o z ty³u 27 cali, a z przodu 20.
¯ywot wszystkich by³ krótki - skoñczy³y na z³omie. Powód - wiêcej mia³em doskona³o¶ci w wyobra¼ni ni¿ w rêkach i mo¿liwo¶ciach techniczno-finansowych.
Nastêpnie zaj±³em siê trójko³owcem. Koncepcia Speedego i kabiny Vektorów podoba³y mi siê ogromnie. Z rur duralowych o ¶rednicy 55 mm przy pomocy toczonych ze stali muf ³±cz±cych powsta³a niemal¿e replika Speedego z jednostronnym zawieszeniem tylnego ko³a.
Rower wa¿y³ tylko 21 kg, by³ bardzo zwrotny, chocia¿ do osi±gów prêdko¶ci nieco siê zawiod³em, wynosi³y ¶rednio ok. 22 km/h.
Ale nie to by³o przeszkod± w dalszym uje¿d¿aniu tej maszynki. Rowerek by³ bardzo niski przez co robi³ zamieszanie na ulicach mojego miasta. Doszed³em wiêc do wniosku, ¿e wyprzedza nieco epokê i muszê zbudowaæ co¶ mniej szokuj±cego.
Nowy powiew pomys³ów powsta³ na Targach Katowickich gdy zobaczy³em rower F1 firmy Magnus, a tak¿e gdy spotka³em go¶æa na ulicy Wroc³awia na rowerze od M.Kaczmarka.
Obydwa mia³y jednobelkow± ramê i profesionalne wykoñczenie. Odt±d kierunek obra³em na najbardziej s³uszny tor (moim zdaniem) i zbudowa³em kilka poziomków wed³ug w³asnej geometrii. TO BY£O TO.
Nareszcie by³em zadowolony i przekonany ¿e to co zrobi³em jest dobre i nadaje siê do je¿d¿enia.
Zapraszam na moj± stronê: www.velogic.pl
Mariusz £uczak
17-03-2002
Mam du¿± przyjemno¶æ pokazaæ fanom tej strony mój najnowszy rower poziomy Velogic 14.
Przedstawiony przed 12 laty w M³odym Techniku przez M.Utkina rower UFO, "wynalazek" Mika Burrowsa na tyle mnie zaintrygowa³, i¿ po latach i wykonaniu stadka rowerów w³asnego pomys³u wróci³em do tej koncepcji.
Pomys³ na jednostronne zawieszenie ko³a napêdowego mia³em ju¿ od dawna "w g³owie" problemem pozostawalo jedynie ustawienie jedno¶ladowo¶ci tego jedno¶lada.
W odpowiedzi na moje pytania zamieszczone na FORUM najbardziej pomóg³ mi Wojtek Rydzewski kierujac na stronê www.bikefix.co.uk/b-rc.html [strona nieaktualna]
Kamil Manecki natomiast t³umacz±c z angielskiego WY£USKA£ najistotniejsze zdanie: ko³a s± pochylone wzglêdem siebie pod pewnym k±tem... To da³o mi pewno¶æ moich przypuszczeñ, wiec pozosta³o jedynie zaprojektowaæ do mojego wzrostu (168) belkê ramy i miejsce dla jej szyjki. Piastê tyln± zbudowa³em na ³o¿yskach takich jak w pierwowzorze 61805 gdy¿ s± najsensowniejsze dla tego elementu.
W przeciwieñstwie do Ratcatchera piasta ta jest pozbawiona hamulca, a ten jest w moim poje¼dzie od szosówki.
Przedni hamulec bêdzie za³o¿ony w docelowym amortyzowanym widelcu jednostronnym nad którym jeszcze pracujê. Wracaj±c jeszcze do ramy: obudowa ³o¿ysk tylnej piasty wytoczona jest ze stali i wklejona klejem przemys³owym na koñcu rury-ramy.
Obudowa ³o¿ysk suportu jest natomiast aluminiowa i bezpo¶rednio zespawana z rur±. Podobnie jest z szyjk± ramy, przy czym w jej okolicy na odcinku 25cm wystêpuje wzmocnienie rury g³ównej dla zwiêkszenia powierzchni spawów.
Spawy TIG w argonie. Fotel made by M.Kaczmarek. Kierownica Alu zaciskana na zewn±trz w rurze widelca.
Du¿ym atutem krótkiej bazy jest efekt NIEKOLIDOWANIA obcasów z ko³em przednim podczas skrêcania. Dla tego celu w oryginale u¿yto ko³a 16", ale polski odpowiednik 16x1,3/8 z archaiczn± opon± niskoci¶nieniow± okaza³ siê ma³o dynamiczy.
Wróci³em do 20" i efekt niekolidowania pozosta³.
Na koniec dodam ¿e rower prowadzi siê bardzo ³atwo, mo¿na jechac "bez trzymanki". Zaskakuj±co te¿ nie dobija na wybojach tylne ko³o - byæ mo¿e to te¿ zas³uga krótkiej bazy.
Trochê danych:
Belka centralna: alu ¶rednica 50x1,3mm
Baza: 960mm
Wysoko¶æ fotela: 530mm
Wysoko¶æ suportu: 730mm
Waga: 12kg (bez hamulca i klamki).
7-03-2003
Z przyjemno¶ci± przedstawiam fanom "na poziomie" nowe rowery low racer jakie wykona³em i od jesieni je¿d¿± po O³awie.S± to konstrukcje aluminiowe z rur giêtych na zimno, o wymiarach; 50*3,"tylny widelec" 40*2 i rura do suportu 50*2mm.
Ramy zbudowa³em na konkretne zamówienie, wiêc nie maj± regulacji suport-fotel tylko niewielk± regulacjê fotela.
Widelce od sk³adaka,kiepska waga ale dobra aerodynamika.
Rowery prowadz± siê ³atwo i rokuj± mo¿liwo¶æsporych predko¶ci i dalekich zasiegów ...
A nowi poziomkowicze to: w niebieskiej bluzie Marcin Kowalski, a w okularach Marcin Szymañski.
11-04-2004
Low racer - najnowsza ods³ona Konstrukcje te s± z gatunku miejsko-wycieczkowego z uwagi na umiarkowan± wysoko¶æ fotela (460mm) co daje dobr± widoczno¶æ kierowcom oraz rowerzy¶cie.
W³a¶ciwie niewiele siê ró¿n± od zesz³orocznych konstrukcji, tyle ¿e rury tylnego widelca s± mocniej podgiête, dziêki temu mo¿na by³o oprzeæ na nich fotel bez dodatkowych podpórek. Oczywi¶cie wszyscy zawo³aj± ¿e TO JU¯ BY£O, ale ja spokojnie t³umacze, ¿e i owszem, ale w ten sposób promuje mój pomys³ na "wêze³" ³±cz±cy rure g³ówn± z tylnymi rurami. Uwa¿am, ¿e jest to jedno z najmocniejszych po³±czeñ w sztywnych ramach typu low racer. "Na oko" banalne ale pozory myl±...
Uk³ad napêdowy zaprojektowany by³ z my¶l± o bezproblemowym prowadzeniu ³añcucha, co w praktyce daje mo¿liwo¶æ peda³owania w trakcie zawracania na 3,5-4 m ¶rednicy.
Wysoko¶æ suportu to 540 mm, a suport dopasowje sie do wzrostu rowerzysty dziêki regulacji przedniej rury. Optymalnie niewielka ró¿nia wysoko¶ci suportu i fotela nie stwarza "efektu" mrowienia stóp, oraz ze¶lizgiwania siê butów z peda³ów.
Dane:
Materia³ ramy to alu, spawane TIG,
widelec stal 1".
Rozmiar kó³ przód 20" ,ty³ 26",
baza 120mm,
masa 12.5 kg.
01-06-2005
Siêgn±³em ostatnio po nowy temat i oto wynik.
Przy znikomej znajomo¶ci zagadnienia bo przed rozpoczêciem budowy zna³em z fotografii 2 mo¿e 3 "cudze" konstrukcje, buduj±c ten rower kierowa³em siê najbardziej sugestiami przysz³ego u¿ytkownika.
Spora ilo¶æ przeróbek i dopasowañ da³a w koñcu efekt "symbiozy", która jest niezbêdna w sytuacji gdy maszyna zastêpuje dolne koñczyny...
Konstrukcja jest przejrzysta, daje du¿± swobodê przy wsiadaniu i ma niezbêdny zakres regulacji suportu i fotela.
A teraz o samym rowerku:
rama aluminiowa 40mm*3mm
widelec stalowy "spreparowany"
rozstaw kó³ tylnych 620mm
wys.fotela ok.320mm
ko³a 3 x 26',
masa 11 kg.
O wyczynach nowego pojazdu z wprawionym juz mocno hand kolarzem pewnie jeszcze us³yszymy.
Pozdrawiam Mariusz £uczak
10-07-2005