Drago Voyager - Zbyszek Garbarczyk
Cze¶æ!
Nazywam siê Zbyszek Garbarczyk mam 28 lat. Pozdrawiam wszystkich posiadaczy rowerów poziomych i nietylko ; )
Z zawodu jestem technikiem budownictwa ogólnego.
Moje hobby to: modelarstwo, rowery, turystyka.
Konstrukcjami rowerów interesujê siê od 11 lat, zw³aszcza poziomów. Pomys³ skonstruowania roweru poziomego narodzi³ siê, kiedy zobaczy³em turystów z zagranicy na takich w³a¶nie rowerach.
Zacz±³em wiêc szukaæ ró¿nych ¼róde³ z informacjami (na tamte czasy by³o to trudne).
Po skonstruowaniu roweru natkn±³em siê na artyku³y Marka Utkina. W 1997 roku zrealizowa³em swój cel - skonstruowa³em rower poziomy w³asnego pomys³u o nazwie "DRAGON - VOYAGER" . Budowê rozpocz±³em od rysunku technicznego w skali 1:2. Pytaj±c o pomoc w ró¿nych sprawach technicznych w warsztatach ¶lusarskich i spawalniczych. Pomoc ta przyda³a siê bardzo, jednak niektóre pomys³y nie zda³y egzaminu w praktyce.
Do budowy roweru wykorzysta³em star± ramê ze z³omowiska, oraz przedni widelec od roweru dziecinnego. Elementy te zosta³y pociête i wzmocnione. Zosta³y do nich dospawane przelotki i trzpienie mocuj±ce na wzór "górala" hamulce. Nie maj±c wzoru do obliczeñ obci±¿eñ ramy, wszystkie parametry dobiera³em na wyczucie.
G³ówna konstrukcja ramy to rury stalowe bezszwowe o ¶rednicy ok. 30 - 35 mm i grubo¶ci ¶cianek ok. 2 - 2,6 mm. Ko³a: ty³ 28 cali, przód 16 cali. Ca³o¶æ ramy zosta³a spawana w os³onie argonu. Fotel to rama z rur cienko¶ciennych bezszwowych oraz siedzisko ze sklejki 5 mm powleczone materia³em tapicerskim skóropodobnym. Uk³ad kierowniczy przeniesiony z kierownicy pod fotelem na przednie ko³o za pomoc± stalowych linek.
Pomys³ nieco ryzykowny, ale zdaj±cy ¶wietnie egzamin w czasie jazdy. Rower posiada równie¿ uchwyty pod ram± na podwieszenie np. namiotu i ¶piwora oraz baga¿nik. Napêd stanowi± dwa ko³a zêbate o standartowej wielko¶ci oraz wolnobieg 7 - mio rzêdowy. Jedno ko³o zêbate to przeniesienie napêdu z drugiego ko³a zêbatego, które jest ko³em po¶rednicz±cym.
Dziêki temu pomys³owi uzyska³em ca³kiem niez³e prze³o¿enie pozwalaj±ce na uzyskanie prêdko¶ci 70 km/h oraz prze³o¿enie pozwalaj±ce na jazdê po wzniesieniach. Jazda na DRAGON-onie to frajda, zw³aszcza na drogach asfaltowych, na polnych sprawia nieco trudno¶ci, ale to chyba normalka dla "szosowców".
Projekt wraz z monta¿em tego roweru zaj±³ mi 720 godz. po 6 godz. dziennie - od stycznia do koñca kwietnia 1997 r.
Pó¼niej by³a jazda próbna i nauka jazdy (nie oby³o siê bez solidnych wywrotek) : ) Dotychczas przejecha³em na Dragonie 2050 km. Spisuje siê ¶wietnie.
Max dystans w ci±gu dnia to 100 km.
My¶lê, ¿e mogê zaliczyæ siê do fanów rowerów poziomych i rowerów w ogóle oraz turystyki rowerowej. Sam j± uprawiam od kilku lat.
Je¶li kto¶ jest zainteresowany wiêksz± ilo¶ci± szczegó³ów dotycz±cych budowy mojego roweru, s³u¿ê pomoc±.
Zbyszek Garbarczyk
00-00-0000