LWB

  • Drukuj

Rower w³a¶ciciela strony

 

Mój rower jest kompilacj± dwóch innych z³omowanych rowerów: górala i sk³adaka. Do tego wszystkiego doda³em jeszcze dwie grubo¶cienne rurki o d³ugo¶ci 120cm.D³ugo¶æ ich wydaje siê byæ warto¶ci± optymaln±. Oczywi¶cie szczudlarze powinni wykorzystaæ d³u¿sze rurki. Rurki s± grubo¶cienne (fi zew. 26mm, scianka 3mm) bo: po pierwsze dlatego, ¿e nie mia³em innych, a po drugie ze wzglêdów bezpieczeñstwa (nie robi³em ¿adnych obliczeñ wytrzyma³o¶ciowych).Na koniec dokupi³em kilka drobnych cze¶ci - jak widaæ ni¿ej. Na obrazkach nie pokaza³em hamulców i ich manetek zamontowanych oczywi¶cie na kierownicy oraz przerzutki przedniej i manetek przerzutek zamontowanych na starej kierownicy od górala bêdacej jednocze¶nie poprzeczk± do mocowania fotelika.

I jeszcze jedna wa¿na sprawa: koszt roweru to oko³o 300 PLN

 

 

A teraz od pocz±tku

Spawanie: Rama i stery kierownicy

Ramê spawa³em sam - elektrycznie, ale je¶li kto¶ ma znajomego spawacza to on zrobi to lepiej - zapewnie automatem lub gazowo.  

 

Ze wzglêdu na wytrzyma³o¶æ konstrukcji oraz bezpieczeñstwo zastosowa³em wzmocnienia z blachy. Do tego wzmocnienia wykorzysta³em pierwsz± lepsz± blachê jak± znalaz³em w warsztacie - chyba 3mm grubo¶ci. Przyci±³em na wymiar i ... to wszystko.

 

 

 

 

 

Tutaj potrzebna by³a blacha odpowiednio wyprofilowana. Powsta³a w ten sposób nak³adka, która od do³u obejmowa³a d³ug± grubo¶cienn± rurkê oraz korpus suportu (korba po stronie zêbatek jako niepotrzebna zosta³a odciêta).

 

 

 

 

 

UWAGA- rura w której normalnie mie¶ci siê rura podsiod³owa powinna zostaæ wzmocniona np. rur± podsiod³ow±, ale o d³ugo¶ci podobnej do tej w której siê mie¶ci. W przeciwnym wypadku mo¿e doj¶æ do jej wygiêcia Innym sposobem by do tego nie dopu¶ciæ jest przyspawanie dodatkowego wzmocnienia pod siode³kiem ³±cz±cym mufê suportow± i górn± rurkê ramy - tak jak na obrazku. Trzecim sposobem by zapobiec niespodziankom jest wykonanie obliczeñ wytrzyma³o¶ciowych, które s± teraz mo¿liwe dziêki programowi Marka Praszkiewicza.

Po zespawaniu ramy musia³em zrobiæ nowy d³ugi ster do kierownicy, który powsta³ z po³±czenia starego steru od sk³adaka z rurk± od siode³ka górala (chodzi³o o chromowania).

 


 

Napêdnaped sch[1]

 

Do peda³owania u¿y³em kompletu ze sk³adaka tyle, ¿e zamocowanego odwrotnie tzn. zêbatka jest po lewej stronie. Pó¿niej wynik³y z tego ma³e k³opoty, bo zu¿yte ju¿ peda³y odkrêca³y siê. Dosz³o do tego, ¿e gwint zosta³ zniszczony ,a peda³y przyspawane. Trudno.

Ca³y napêd sk³ada siê z wspomnianego kompletu, zêbatek po¶rednich sk³adaj±cych siê z dwóch zêbatek po prawej stronie i jednej po lewej, oraz standardowych przerzutek i wielotrybu. Przednia zêbatka ma 48 zêbów, po¶rednia po lewej 38 zêbów.

Przy takim uk³adzie gdy najwiêksze ko³o wielotrybu ma 28 zêbów wjazd pod wiêksz± górkê staje siê tragedi±. Ale po równym maszyna ¶miga, a¿ mi³o. Je¶li kto¶ chcia³by mieæ wiêksze prze³o¿enie - np. 32 zêby na lewej zêbatce po¶redniej, wówczas trzeba zainstalowaæ podobn± po prawej i wielotryb z najwiêksz± zêbatk± o 32 zêbach lub nawet wiêcej.

Przedni ³añcuch zosta³ spiêty z 2 dwóch standardowej d³ugo¶ci, a w jego po³owie umie¶ci³em napinacz zrobiony z metalowego p³askownika i kó³ka od przerzutki. Natomiast same przerzutki s± zamontowane standardowo. Wyj±tek stanowi± manetki , które umie¶ci³em pod fotelikiem bo nigdzie nie mog³em dostaæ d³ugich linek i os³onek (oko³o 2,3m). Podczas jazdy zmiana biegów nie sprawia ¿adnych problemów.

 


 

Fotelik

 

Siedzisko mo¿na zrobiæ na wiele sposobów.fotelik optymalny

Ja skorzysta³em z dwóch kawa³ków sklejki, g±bki i sztucznej skóry. Wysz³a z tego niezbyt komfortowa konstrukcja. Ci±gle j± usprawniam. Fotelik powinien byæ tak ukszta³towany by w czasie jazdy nie mo¿na by³o siê z niego zsuwaæ, a jego tapicerka powinna byæ z tworzywa odpornego na warunki atmosferyczne oraz u³atwiaj±cego oddychaæ skórze. Co¶ takiego jak obok.

 


 

Kierownica

 

O sterze kierownicy napisa³em przy spawaniu. Natomiast sama kierownica jest nowa.

Szuka³em takiej wysokiej, odpowiednio wygiêtej jak w prawdziwych chopperach. Takiej nie znalaz³em. Ta która jest na d³ugich trasach powoduje zmêczenie nadgarstków. Najlepsza by³aby taka z wygiêtymi w dó³ pod k±tem 45 stopni r±czkami.

 


 

Jazda..........

 

To sama przyjemno¶æ. Czasami problem stanowi zawracanie lub zakrêcanie np. na chodniku. Wtedy trzeba wstaæ i odwróciæ rower rêcznie. No ale co¶ za co¶. Jazda w mie¶cie te¿ nie nale¿y do przyjemnych. Wyprawy na zakupy tym rowerem stanowczo odradzam. ¦rednia prêdko¶æ na asfalcie to 25 km/h. Maksymalna 50 km/h (z górki nawet 60 km/h - wiêcej siê ba³em) A wy¿ej wymienion± przyjemno¶æ mo¿na osi±gn±æ tylko na d³ugich trasach - jad±c w stronê zachodz±cego s³oñca :-)

  

 

 

 

Powered by Bullraider.com