ROWER POZIOMY ZE SKLEJKI
Prościej nie można...
Marek Utkin
MATERIAŁY
- Dwie stare ramy od rowerów (typ obojętny). Na rysunku przedstawiono ramy od roweru męskiego i składaka.
- Koło przednie 16” lub 20” i odpowiadający mu widelec.
- Koło tylne pasujące do tylnej części ramy.
- Wspornik kierownicy („fajka”) z przedłużeniem.
- Kierownica od składaka, BMXa, Polo lub t.p.
- Sklejka brzozowa (wymiary orientacyjne) 1200 x 120 x 10 mm (wystarczy na sporą ramę).
- Sklejka brzozowa 500 x 160 x 8 i 250 x 160 x 8 (siedzisko).
- Karimata, pianka poliuretanowa, skóra, brezent lub skaj itp. materiały do pokrycia siedziska.
- Kompletny system napędowy (korby z kołem łańcuchowym, łożyska suportowe pasujące do posiadanej ramy, pedały, przerzutka itp.).
- Płaskowniki stalowe 2 x 20 mm 4 szt. po 300 mm.
- Listwy brzozowe lub bukowe 20 x 30 mm o długości ramy.
- Klej epoksydowy, gwoździe, śruby M8 i M6 z nakrętkami, podkładki.
WYKONANIE
-
1.Usiąść na podłodze opierając się plecami o ścianę, położyć nogi płasko na podłodze i zmierzyć odległość od ściany do podeszew. To da przybliżoną odległość od oparcia siedziska do pedału w skrajnym oddaleniu od oparcia. Do wymiaru dodać ok. 5 - 10 cm na regulację.
-
2.Ramę wykonać z płyt sklejkowych przyklejonych do listew klejem epoksydowym (przekrój c – c). Przy klejeniu przytrzymać dużą ilością ścisków stolarskich.
-
3.Wyciąć oparcie i dolną część siedziska, części połączyć zawiasami szafkowymi (Rys. 2), z tyłu oparcia przymocować obejmy do regulacji odległości, (płaskownik 2 x 20) (Rys. 1).
-
4.Do dolnej części siedziska przykleić i przykręcić klocek (bukowy lub brzozowy) o szerokości ramy (ok. 50 mm). Należy przymocować do niego płytki z blachy stalowej 1 mm lub aluminiowej 2,5 mm, służące do regulacji przesuwu siedziska (Rys. 3).
- 5.Część suportową (Rys. 4 – od składaka) przyciąć do odpowiednich wymiarów, spłaszczyć na gorąco końcówki widełek, wywiercić otwory Ø 4 mm, które należy później rozwiercić na Ø 6 mm. W pojedynczej rurze (dawniej podsiodłowej) wywiercić otwory Ø 6 i rozwiercić do Ø 8.
- 6.Położenie suportu względem przedniego koła ustala się tak: gdy kąt nachylenia widelca a = +/- 58 stopni, odległość b = długość korby (od środka osi suportowej do końca korby) + promień koła + 1,5 cm (na błotnik).
- 7.Od spodu sklejkowej ramy, ok. 100 mm od jej przedniego końca wiercimy pod kątem ok. 60 stopni otwór Ø 28 lub 32 mm (odpowiadający rurze podsiodłowej od suportu). Należy ustalić położenie otworów w rurze i wywiercić analogiczne otwory w sklejce. Otwory Ø 6 mm w widełkach służą do nawiercenia identycznych otworów w drewnianej ramie. Między ramę a widełki wprowadzić płaskowniki z nawierconymi otworami (Rys. główny >drewniak01.*<, pkt. 5).
- 8.Do rury Ø 35 x 2 mm (lub szyjki ramy starego roweru) przyspawać dwie blachy stalowe 60 x 120 x 2 mm. Nawiercić otwory Ø 6 mm, rozwiercić do Ø 8. Między blachy wcisnąć klocek bukowy lub brzozowy i przewiercić w złożeniu. Całość wcisnąć w przednią część ramy, uprzednio przewiercając płaskowniki i skręcić śrubami pasowanymi M8.
- 9.Z tylnymi widełkami należy postąpić podobnie, patrz rysunek.
- 10.Ramę zabezpieczyć przed wilgocią lakierem wodoodpornym (szczególnie od środka).
Plany podobnego (jeszcze prostszego) roweru były publikowane w Niemczech w wydawnictwie dla majsterkowiczów-ekologów w latach 80. i 90 (patrz Rys. >drewniak03.*< i >drewniak04.*<).
Plany były opublikowane w Kalejdoskopie Techniki nr 4 (389) 1989 r.
Autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek następstwa wykonywania i posługiwania się opisanym pojazdem.
Plany możesz również pobrać spakowane do formatu ZIP