Półpoziomy poziom?

  • Drukuj

Rowery tego typu występują pod hasłem Crank Forward lub semirecumbent, czyli prawie poziomy.

Adam Bryła

Każda konstrukcja niezależnie od przeznaczenia ma zarówno swoje zalety jak i wady; dotyczy to również rowerów. Celem, jaki sobie założyłem, była konstrukcja pojazdu, którego najistotniejszą zaletą miał być komfort jazd; roweru przeznaczonego do jazdy miejskiej oraz po leśnych ścieżkach i trasach rowerowych z uwzględnieniem długich tras.

Po jazdach w sezonie letnio-jesiennym pragnę przedstawić swoje, oraz moich znajomych, wrażenia z jazdy na tego typu rowerze:

zemZalety:

Zwiększone bezpieczeństwo to; specjalne niebieskie diody umieszczone w dolnej części owiewki, oraz wyraźne tylne oświetlenie, włączane samoczynnie, niezależnie od pory dnia podczas jazdy (po zatrzymaniu świecą jeszcze przez cztery minuty) czynią rowerzystę bezpieczniejszym. Przy okazji apel!! Nie oszczędzajmy na bateriach, leczenie jest nie tylko droższe, ale jeszcze bolesne.

 

Tyle o zaletach.

Wadą tego typu rozwiązania jest pokonywanie ostrych wzniesień. Chcąc eksploatować rower w terenie górzystym należałoby zastosować przerzutki o większej ilości biegów. Ja zastosowałem trzybiegową przerzutkę w tylniej piaście, która jest wystarczająca na jazdę po niewielkich wzniesieniach typowych dla terenów Polski środkowej.

Również ze względu na większy nacisk na tylne koło jazda po bardzo miękkich i sypkich podłożach jest utrudniona. Utrudnieniem, natury konstrukcyjnej jest wykonanie siodełka, które ze względu na znaczne jego obciążenie powinno być dobrze wyprofilowane i amortyzowane. Niestety nie można takiego kupić.

Reasumując, ten typ roweru znakomicie sprawdza się w jazdach miejskich oraz rekreacyjnych szczególnie w czasie długich wypadów za miasto. Jego konstrukcja stanowi KOMPROMIS pomiędzy zwolennikami "poziomów i pionów".

Wszystkich zainteresowanych zapraszam do wymiany poglądów, istnieje możliwość wykonania takich konstrukcji w całości, bądź w wersji do składania.

 

Adam Bryła

07-02-2005

Powered by Bullraider.com