• Drukuj

Konstrukcje Mariusza s± uje¿d¿ane przez wielu poziomkowiczów. Oto kilka z nich.

 

Mariusz £uczak

Parê s³ów o mnie i moich rowerach. Mam 34 lata, z wykszta³cenia jestem elektromechanikiem, a pracujê w fabryce chusteczek higienicznych. Pasja rowerowa wyros³a u mnie na gruncie artyku³ów M. Utkina.

Na pocz±tku mojej pasji pope³ni³em kilka rowerów stalowych z rurek ró¿nego pochodzenia ³±czonych ró¿nymi metodami. By³y to jedno¶lady ze sterowaniem bezpo¶rednim LWB. Ko³o z ty³u 27 cali, a z przodu 20.

¯ywot wszystkich by³ krótki - skoñczy³y na z³omie. Powód - wiêcej mia³em doskona³o¶ci w wyobra¼ni ni¿ w rêkach i mo¿liwo¶ciach techniczno-finansowych.

Nastêpnie zaj±³em siê trójko³owcem. Koncepcia Speedego i kabiny Vektorów podoba³y mi siê ogromnie. Z rur duralowych o ¶rednicy 55 mm przy pomocy toczonych ze stali muf ³±cz±cych powsta³a niemal¿e replika Speedego z jednostronnym zawieszeniem tylnego ko³a.

Rower wa¿y³ tylko 21 kg, by³ bardzo zwrotny, chocia¿ do osi±gów prêdko¶ci nieco siê zawiod³em, wynosi³y ¶rednio ok. 22 km/h.

 

Ale nie to by³o przeszkod± w dalszym uje¿d¿aniu tej maszynki. Rowerek by³ bardzo niski przez co robi³ zamieszanie na ulicach mojego miasta. Doszed³em wiêc do wniosku, ¿e wyprzedza nieco epokê i muszê zbudowaæ co¶ mniej szokuj±cego.

Nowy powiew pomys³ów powsta³ na Targach Katowickich gdy zobaczy³em rower F1 firmy Magnus, a tak¿e gdy spotka³em go¶æa na ulicy Wroc³awia na rowerze od M.Kaczmarka.

Obydwa mia³y jednobelkow± ramê i profesionalne wykoñczenie. Odt±d kierunek obra³em na najbardziej s³uszny tor (moim zdaniem) i zbudowa³em kilka poziomków wed³ug w³asnej geometrii. TO BY£O TO.

Nareszcie by³em zadowolony i przekonany ¿e to co zrobi³em jest dobre i nadaje siê do je¿d¿enia.

 

Zapraszam na moj± stronê: www.velogic.pl

Mariusz £uczak

17-03-2002

 


 

Mam du¿± przyjemno¶æ pokazaæ fanom tej strony mój najnowszy rower poziomy Velogic 14.

Przedstawiony przed 12 laty w M³odym Techniku przez M.Utkina rower UFO, "wynalazek" Mika Burrowsa na tyle mnie zaintrygowa³, i¿ po latach i wykonaniu stadka rowerów w³asnego pomys³u wróci³em do tej koncepcji.

Pomys³ na jednostronne zawieszenie ko³a napêdowego mia³em ju¿ od dawna "w g³owie" problemem pozostawalo jedynie ustawienie jedno¶ladowo¶ci tego jedno¶lada.

W odpowiedzi na moje pytania zamieszczone na FORUM najbardziej pomóg³ mi Wojtek Rydzewski kierujac na stronê www.bikefix.co.uk/b-rc.html [strona nieaktualna]

Kamil Manecki natomiast t³umacz±c z angielskiego WY£USKA£ najistotniejsze zdanie: ko³a s± pochylone wzglêdem siebie pod pewnym k±tem... To da³o mi pewno¶æ moich przypuszczeñ, wiec pozosta³o jedynie zaprojektowaæ do mojego wzrostu (168) belkê ramy i miejsce dla jej szyjki. Piastê tyln± zbudowa³em na ³o¿yskach takich jak w pierwowzorze 61805 gdy¿ s± najsensowniejsze dla tego elementu.

W przeciwieñstwie do Ratcatchera piasta ta jest pozbawiona hamulca, a ten jest w moim poje¼dzie od szosówki.

Przedni hamulec bêdzie za³o¿ony w docelowym amortyzowanym widelcu jednostronnym nad którym jeszcze pracujê. Wracaj±c jeszcze do ramy: obudowa ³o¿ysk tylnej piasty wytoczona jest ze stali i wklejona klejem przemys³owym na koñcu rury-ramy.

Obudowa ³o¿ysk suportu jest natomiast aluminiowa i bezpo¶rednio zespawana z rur±. Podobnie jest z szyjk± ramy, przy czym w jej okolicy na odcinku 25cm wystêpuje wzmocnienie rury g³ównej dla zwiêkszenia powierzchni spawów.

Spawy TIG w argonie. Fotel made by M.Kaczmarek. Kierownica Alu zaciskana na zewn±trz w rurze widelca.

Du¿ym atutem krótkiej bazy jest efekt NIEKOLIDOWANIA obcasów z ko³em przednim podczas skrêcania. Dla tego celu w oryginale u¿yto ko³a 16", ale polski odpowiednik 16x1,3/8 z archaiczn± opon± niskoci¶nieniow± okaza³ siê ma³o dynamiczy.

Wróci³em do 20" i efekt niekolidowania pozosta³.

Na koniec dodam ¿e rower prowadzi siê bardzo ³atwo, mo¿na jechac "bez trzymanki". Zaskakuj±co te¿ nie dobija na wybojach tylne ko³o - byæ mo¿e to te¿ zas³uga krótkiej bazy.

 

 

zemTrochê danych:

Belka centralna: alu ¶rednica 50x1,3mm

Baza: 960mm

Wysoko¶æ fotela: 530mm

Wysoko¶æ suportu: 730mm

Waga: 12kg (bez hamulca i klamki).

7-03-2003

 


Z przyjemno¶ci± przedstawiam fanom "na poziomie" nowe rowery low racer jakie wykona³em i od jesieni je¿d¿± po O³awie.S± to konstrukcje aluminiowe z rur giêtych na zimno, o wymiarach; 50*3,"tylny widelec" 40*2 i rura do suportu 50*2mm.

Ramy zbudowa³em na konkretne zamówienie, wiêc nie maj± regulacji suport-fotel tylko niewielk± regulacjê fotela.

Widelce od sk³adaka,kiepska waga ale dobra aerodynamika.

Rowery prowadz± siê ³atwo i rokuj± mo¿liwo¶æsporych predko¶ci i dalekich zasiegów ...

A nowi poziomkowicze to: w niebieskiej bluzie Marcin Kowalski, a w okularach Marcin Szymañski.

 

 

11-04-2004


 

Low racer - najnowsza ods³ona Konstrukcje te s± z gatunku miejsko-wycieczkowego z uwagi na umiarkowan± wysoko¶æ fotela (460mm) co daje dobr± widoczno¶æ kierowcom oraz rowerzy¶cie.

W³a¶ciwie niewiele siê ró¿n± od zesz³orocznych konstrukcji, tyle ¿e rury tylnego widelca s± mocniej podgiête, dziêki temu mo¿na by³o oprzeæ na nich fotel bez dodatkowych podpórek. Oczywi¶cie wszyscy zawo³aj± ¿e TO JU¯ BY£O, ale ja spokojnie t³umacze, ¿e i owszem, ale w ten sposób promuje mój pomys³ na "wêze³" ³±cz±cy rure g³ówn± z tylnymi rurami. Uwa¿am, ¿e jest to jedno z najmocniejszych po³±czeñ w sztywnych ramach typu low racer. "Na oko" banalne ale pozory myl±...

Uk³ad napêdowy zaprojektowany by³ z my¶l± o bezproblemowym prowadzeniu ³añcucha, co w praktyce daje mo¿liwo¶æ peda³owania w trakcie zawracania na 3,5-4 m ¶rednicy.

Wysoko¶æ suportu to 540 mm, a suport dopasowje sie do wzrostu rowerzysty dziêki regulacji przedniej rury. Optymalnie niewielka ró¿nia wysoko¶ci suportu i fotela nie stwarza "efektu" mrowienia stóp, oraz ze¶lizgiwania siê butów z peda³ów.

zemDane:

Materia³ ramy to alu, spawane TIG,

widelec stal 1".

Rozmiar kó³ przód 20" ,ty³ 26",

baza 120mm,

masa 12.5 kg.

01-06-2005


Siêgn±³em ostatnio po nowy temat i oto wynik.

Przy znikomej znajomo¶ci zagadnienia bo przed rozpoczêciem budowy zna³em z fotografii 2 mo¿e 3 "cudze" konstrukcje, buduj±c ten rower kierowa³em siê najbardziej sugestiami przysz³ego u¿ytkownika.

Spora ilo¶æ przeróbek i dopasowañ da³a w koñcu efekt "symbiozy", która jest niezbêdna w sytuacji gdy maszyna zastêpuje dolne koñczyny...

Konstrukcja jest przejrzysta, daje du¿± swobodê przy wsiadaniu i ma niezbêdny zakres regulacji suportu i fotela.

zemA teraz o samym rowerku:

rama aluminiowa 40mm*3mm

widelec stalowy "spreparowany"

rozstaw kó³ tylnych 620mm

wys.fotela ok.320mm

ko³a 3 x 26',

masa 11 kg.

 

O wyczynach nowego pojazdu z wprawionym juz mocno hand kolarzem pewnie jeszcze us³yszymy.

 

Pozdrawiam Mariusz £uczak

10-07-2005

 

Powered by Bullraider.com